Verkeersveiligheid staat voorop bij herinrichting Lammenschansweg

De Lammenschansweg is een van de drukste doorgaande wegen in Leiden. Het verkeer is de laatste decennia onder anderen door groeiende bedrijvigheid en woningbouw in de buurt flink toegenomen. “De verkeersveiligheid vereist ingrijpende herinrichting”, zegt verkeerswethouder Ashley North bij de presentatie van zijn plannen.

door Hans Schuurman

Omwonenden verenigd in een klankbordgroep trokken hem al vaker aan z’n jasje over de verkeersveiligheid. Dieptepunt was het dodelijk ongeval vorig jaar op de kruising met de Koninginnelaan. Deze tragische gebeurtenis heeft de urgentie van de herinrichting nog duidelijker gemaakt. ”De bewoners, alsmede daar gevestigde bedrijven en andere belanghebbenden krijgen na op 3 juni datum van de e raadscommissievergadering volop de gelegenheid hun zegje te doen.

In de periode 2027 tot 2030 gaat de Lammenschansweg vanaf de Jan van Houtbrug tot aan het Lammenschansplein stukje bij beetje op de schop. De snelheid op de autoweg blijft 50 km, maar de snelheid op de ventwegen, de klinker wegen ernaast, wordt verlaagd naar 30 km/u.

Van de Zoeterwoudsesingel tot het Lammenschansplein past de gemeente Leiden alle kruispunten aan, sommige met rotonde. Met als oogmerk dat auto’s en bussen zoveel mogelijk kunnen blijven doorrijden. De gemeente zorgt dat fietsers en voetgangers ter plaatse veilig kunnen oversteken. Met het groen dat de gemeente rondom de Lammenschansweg introduceert, noemt zij het al een stadslaan en spaak in het wiel van de (tweede) groene ring om de stad.

Omfietsen

Wat niet verandert in de plannen is de niet-doorgaande fietsroute langs de Zoeterwoudsesingel. Komend vanaf de Hoge Rijndijk kun je bij het kruispunt van de Lammenschansweg niet rechtdoor. Een eenrichting bord ook voor fietsers, verbiedt dat. Je moet de weg vervolgen door rechtsaf te slaan over de Jan van Hout brug de rotonde driekwart te nemen en via de Jan van Houtkade om bij de Doezastraat weer op de Zoeterwoudsesingel terecht te komen. Veiligheidsmaatregelen die omslachtig zijn, worden vaak genegeerd. Het lijkt een kleine overtreding, maar veel fietsers nemen het risico om even over het trottoir te fietsen naar de huizen even verderop. Een fietspad aangelegd tussen de auto strook en het gras talud langs dat deel van de Zoeterwoudsesingel zou alles oplossen.

Het hele herinrichtingsproject begint in kwartaal één van 2027. Het kost 31 miljoen euro maar de gemeente is al een tijdje geld aan ’t inzamelen van projectontwikkelaars. Die dat wel doorberekenen aan de huiseigenaren die langs de Lammenschansschansweg, zoals de Ananas bouwden. Zij zorgden immers voor meer verkeersdeelnemers. Nadere informatie: Herinrichting Lammenschansweg  Gemeente Leiden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *