Licht in het duister: schijnveiligheid op Leidse fietsroutes

Fietsers op verlaten donkere wegen zoals de Broekweg in de Merenwijk voelen zich vaak onveilig. Vermindert dit onveiligheidsgevoel met betere straatverlichting? “De verlichting van (fiets)routes is niet alleen een garantie voor sociale veiligheid, daar is meer voor nodig”, zei verkeerswethouder Ashley North bij de presentatie van zijn plannen over ‘Openbare verlichting en donkerte”. Schept meer licht dan alleen  schijnveiligheid? Er moet altijd iemand nabij zijn die je bij gevaar kunt beroepen.  

Wij eisen de nacht op

‘Vrouwen en meisjes hebben het recht om zonder angst, ongeacht het tijdstip van de dag, de openbare ruimte te gebruiken. Iedereen moet zich vrij en veilig kunnen bewegen in Leiden, óók in de avond en nacht’, staat ook in de nota. Met: “Wij eisen de nacht op” eisen actievoerders dat recht op. In de plannen die binnenkort aan de gemeenteraad worden voorgelegd, adviseert het college onveilige wegen zoveel mogelijk te mijden. Routes kiezen waar auto’s langs rijden door straten fietsen waar huizen staan.

Verantwoordelijkheid

De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg en onderhoud van de openbare

verlichting. Voor een kapotte straatlantaarn hoeft de burger niet aan te tonen dat hierdoor een gevaarlijke verkeerssituaties kan ontstaan. Maar bij de beoordeling blijven sociale veiligheid en de leefbaarheid buiten beschouwing

De nota ‘Openbare verlichting en donkerte’ staat verder vol van nieuwe inzichten over openbare verlichting, biodiversiteit en gezondheid. Het belicht ook de impact van openbare verlichting op biodiversiteit en gezondheid.  Maar voor veiligheid op verlaten fietspaden moet je omrijden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *