CDA opent klachtenlijn voor glasvezelaanleg

Op de rand van de erfafscheiding van talloze huizen in Leiden steekt een rood wit kabeltje uit het plaveisel. Vaak is vanaf dit punt de herbestrating slordig hersteld. Deze slordige hersteloperatie zorgt voor scheve stoepen waar (oudere) mensen over kunnen struikelen. Het CDA opende een meldpunt over deze glasvezelaanleg en de klachten stroomden binnen. Donderdag stelden zij vragen aan burgemeester en wethouders.

door Hans Schuurman

Een paar maanden geleden belden aannemertjes aan die in opdracht van KPN en/of Open Dutch Fiber bewoners vroegen of zij belangstelling hadden voor een internetaansluiting van hun opdrachtgever.

Een oudere Merenwijker vertelt hoe het verkooppraatje ongeveer klonk:
“Hebt u interesse in een internetabonnement? We leggen nu gratis een kabel aan tot in uw meterkast. U bent niet verplicht om via ons een abonnement af te nemen of over te stappen, maar ons aanbod zal zeker concurrerend zijn. Wat is nu uw provider? Oh, dat kunnen wij goedkoper en sneller. En als u later alsnog kiest voor een aansluiting van ons, kost het u waarschijnlijk honderden euro’s.”

Klachtenlijn

Fractievoorzitter van het CDA Sebastiaan van der Veer en duo-raadslid Matthijs Bouthoorn kregen als stadsvertegenwoordigers veel klachten te horen. Zij openden de klachtenlijn meldpuntglasvezel@gmail.com en kregen tot nu toe 112 reacties.

Donderdag stelden zij aan het stadsbestuur vragen: Heeft de gemeente hiervoor vergunning verleend? En zo ja welke afspraken zijn gemaakt? En gaat de gemeente de aanbieders op hun gedrag aanspreken? De stroom aan reacties bestond uit klachten over slordig herstel van stoepen,  opdringerige huis-aan-huisverkoop, en tendentieuze of zelfs ronduit misleidende informatie voorlichting. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *