Bewoners van de Merenwijk kwamen vanavond naar de raadscommissievergadering Leefbaarheid en Bereikbaarheid om hun insprekers te ondersteunen. Gedreven door ingehouden woede, omdat het college van B&W hún ideeën voor een publiek warmtenet in de wijk torpedeert door zich te verbinden met energiegigant Vattenfall. Namelijk door de restwarmte uit de afvalwaterzuivering aan de Broekweg aan deze Zweedse energieleverancier te verkwanselen, wordt de bodem onder het plan van de bewonerscoöperatie Nieuwe Energie Merenwijk weggeslagen.
Twee jaar lang werden de Merenwijkers door de gemeente aan het lijntje gehouden en werden hen loze beloften voorgespiegeld: Invloed op de toekomstige verwarmingskosten van hun woning via een publiek warmtenet. Voor velen van de protesterende bewoners is dit standpunt van het zichzelf links noemende college, Groen Links, PvdA, D66 en CDA, een volslagen verrassing. Hebben we dan op 18 maart toch de verkeerde partij gestemd?







