30 km per uur is geloofwaardig als de weg het zegt

Om de stad leefbaar te houden en verkeersveiliger te maken, verlaagt de gemeente stap voor stap ruim 80% van de wegen naar 30 km per uur. Dit proces is al enige jaren gaande, maar nu definitief. Maar als hier en daar nog 30-bordjes worden geplaatst en de weginrichting aangepast, begrijpen Leidenaren de reguleringsvooruitgang? Geloofwaardigheid is de basis voor naleving?

door Hans Schuurman

Verkeerwethouder Ashley North zegt bezwerend bij de presentatie van: ‘Verkeersdeelneming is bovendien teamwork’. Bewoners werden over zijn plannen gehoord, politie geconsulteerd en brandweer over aanrijtijden geraadpleegd. Niet aan alle wensen kon echter tegemoet gekomen worden.

Naleving snelheid

Doorgaande wegen zoals Schipholweg, Plesmanlaan, Churchilllaan, Willem de Zwijgerlaan en Lammenschansweg blijven 50 km wegen. Tegen de handhaving van de snelheid van deze laatste uitvalweg bestond echter veel verzet. Waakzame buurtbewoners voerden actie vóór snelheidsverlaging naar 30. Met vele aanrijdingen en dodelijke ongelukken op wegkruisingen in het recente verleden, kwamen zij met sterke argumenten. Aan North de keus tussen verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid. Resultaat: Geen snelheidsbeperking over de gehele Lammenschansweg, maar 30 km bij de (vier) kruispunten plus snelheid belemmerende maatregelen bij deze kruisingen. Flitspalen plaatsen voor naleving, houdt hij nog even in z’n achterzak. Zijn idee van snelheidsbeperkingen op de Hoge Rijndijk moet hij echter weer laten varen in verband met aanrijtijden van de brandweer.

Weginrichting

Op 30 km per uur wegen zijn automobilist en fietser (rijdend op gekleurd asfalt) samen gebruiker van de weg waar een as markering ontbreekt. Om ruimte te maken voor een tegemoetkomende tegenligger, kan een auto gedeeltelijk over het fietspad rijden. Naast de herkenbare afwezigheid van as markeringen hangt de geloofwaardigheid van de snelheidslimiet af van meer omstandigheden. Zoals de bebouwingsdichtheid, lengte van rechte stukken, rijbaanbreedte en wegverharding.

Snapt u het nog?

De Rondweg van de Merenwijk wordt ook een 30 km weg. Op de twee toeleiding wegen, de IJsselmeerlaan en Gooimeerlaan, blijft de toegestane snelheid 50 km. Als automobilisten via de rotonde aan het einde van de IJsselmeerlaan rechtsaf de wijk willen in rijden komt een 30 km-bordje te staan. Maar aan de weginrichting kunnen zij dat niet afleiden. Kunt u ’t allemaal nog volgen?

In Amsterdam werd na een jaar hun ‘Gebiedsontsluitingswegen 30 km’ geëvalueerd. In het eerste jaar hield 60% van de automobilisten zich aan de snelheidsbeperkingen. Het aantal fietsongelukken liep terug met 11 %. Geluid- noch milieuwinst werd nauwelijks geboekt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *